Jak dobrać zapięcie do roweru? Czym się kierować?

Zapięcia rowerowe są bardzo różne: od najprostszych linek po skomplikowane składane zapięcia czy U-locki. Które wybrać? Czym się kierować? Czy zawsze najdroższe zapięcie to najlepszy wybór? Czy warto wzbogacać je o dodatkowe blokady kół czy siodełka?

Jakie zapięcie do roweru wybrać?

Wybór zapięcia rowerowego nie jest wcale zadaniem tak prostym, jak mogłoby się z pozoru wydawać. Różnorodność rozwiązań i ich stosunkowo szeroki zakres cenowy nie ułatwiają sprawy. Podstawowym kryterium, którym kieruje się spora część miłośników dwóch kółek, jest wartość samego roweru. Przyjmuje się, że zapięcia rowerowe powinny być dopasowane do wartości samego roweru. Oczywiście zasada ta nie zawsze się sprawdza, ponieważ są rowery, które mimo pozornie niskiej wartości rynkowej, mają dla ich właściciela ogromną wartość sentymentalną. Natomiast generalnie uznaje się, że to właśnie wartość roweru powinna stanowić podpowiedź, jaki typ zabezpieczenia kupić. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyś swój ulubiony składak zabezpieczył najlepiej jak potrafisz. Wiele zależy także od tego, gdzie się poruszasz. Jeśli jeździsz rowerem głównie do lasu, parku i rzadko go w ogóle gdziekolwiek przypinasz, możesz pozwolić sobie na nieco prostszy system zabezpieczeń. Jeśli jednak jeździsz rowerem do pracy, na studia, po mieście, często zostawiasz go przed sklepami, siłownią, biblioteką czy kawiarnią, lepiej zainwestuj w porządne zapięcie rowerowe.

Zapięcia rowerowe – ranking

Aby odpowiedzieć na pytanie, jakie zapięcie do roweru będzie najlepsze w twoim przypadku, powinieneś się na początek zapoznać ze wszystkim rodzajami dostępnych obecnie na rynku rozwiązań.

  • Linka rowerowa to najprostsze i najtańsze, a zatem także najłatwiejsze do uszkodzenia zapięcie rowerowe. Wybierając takie rozwiązanie, musisz być świadomy, że nie jest to z pewnością najsolidniejsze zabezpieczenie twojego roweru. Sprawdza się ono przede wszystkim w miejscach o małym ryzyku kradzieży – np. przed szkołą. Jego niewątpliwym plusem jest to, że zapięcie jest bardzo lekkie, elastyczne i wygodne w przypięciu, niestety jest równie proste do przecięcia krótkimi nożycami. Samo przecięcie zaś nie powoduje żadnego hałasu, nie zwróci więc raczej niczyjej uwagi. Z tych wszystkich powodów nie jest to obecnie polecane rozwiązanie, a mimo wszystko nadal najchętniej wybierane.
  • U-lock swoim kształtem przypomina szeklę. Jest to niewątpliwie jedno z najskuteczniejszych zapięć. O jego wytrzymałości i oporze, jaki stawić może potencjalnie zainteresowanym twoim rowerem złodziejom, stanowi przede wszystkim pręt z hartowanej stali. Jest on wyjątkowo twardy na zewnątrz, co znacząco umożliwia jakiekolwiek rozbrojenie zapięcia. Kupując U-lock w markecie, upewnij się, czy jest on wykonany rzeczywiście z tego trwałego materiału. Warto zwrócić także uwagę na zamek przy U-locku. Może być on bowiem wykonany z różnych materiałów o odmiennej grubości. Generalnie, im grubsza jest szekla, tym zapięcie jest trudniejsze do sforsowania, mimo że jest lżejsze od łańcucha. Minusem U-locka jest mniejsza wygoda w zapięciu wynikająca z braku elastyczności cechującej łańcuch lub linkę.
  • Zapięcia składane zbudowane jest w połączonych ze sobą paneli ze stali hartowanej. Połączone są one specjalnymi nitami. To daje znacznie większą elastyczność zapięcia rowerowego niż w przypadku U-locka. Trzeba jednak jednocześnie podkreślić, że o ile ramiona zapięcia są wyjątkowo mocne, o tyle słabszym punktem całego zapięcia są właśnie łączenia przęseł. To właśnie w miejscu łączenia złodziej może spróbować przeciąć zapięcie. W przypadku naprawdę dobrych jakościowo zapięć nie będzie to proste, natomiast przy tych nieco słabszych – może się udać. Niewątpliwym plusem zapięcia składanego jest jego większa elastyczność, a także kompaktowość. Zapięcie rowerowe składane jest także z reguły lżejsze niż U-lock, a zapewnia zdecydowanie wyższą ochronę niż tradycyjna linka. Do zapięcia z reguły dołączony jest mały pokrowiec, który można przymocować do ramy. Zapięcia składane to pewien kompromis między wygodą, jaką gwarantuje linka a bezpieczeństwem i poziomem ochrony zapewnianym przez U-lock.
  • Łańcuch z zamkiem to jedno z najmocniejszych zapięć rowerowych. Jego plusem są ruchome elementy – przęsła, z których każde jest twarde i wyjątkowo odporne na cięcie. Warto pamiętać, że przy próbie przecięcia takiego zapięcia, złodziej będzie szukał podparcia, aby móc założyć dźwignię. Z tego powodu zaleca się montowanie zapięcia wysoko nad ziemią. Tak zamontowany łańcuch z zamkiem naprawdę trudno przeciąć. Minusem takiego rozwiązania jest jego duża waga – sprawdza się ono raczej w miejscach, gdzie stale przypinasz rower.

Czy najlepsze zapięcia rowerowe wymagają wsparcia blokad kół lub siodełek?

Niewątpliwie najlepsze zapięcia rowerowe, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa to U-lock oraz łańcuch z zamkiem. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby i je uzupełnić o dodatkowe zabezpieczenia. Blokad kół czy siodełka z pewnością jednak nie można traktować jako głównego zapięcia rowerowego. Szczególnie jeśli wybierasz linkę lub zapięcie składane, możesz zainwestować w takie dodatkowe wspomaganie. Blokady uniemożliwiają zdjęcie koła w przypiętym rowerze. Nie da się go odwrócić do góry nogami lub położyć na boku, co znacznie utrudnia kradzież.

Sprawdź również: zapięcia rowerowe Gerda